Om tot een goed stuk content te komen, stel je continu kritische vragen. En als je een tijdje in het vak zit, merk je dat je ook steeds dezelfde vragen stelt... Ik werkte de twee belangrijkste voor je uit in 2 blogs. De eerste vraag was: 'waarom zou de lezer hier een **** om geven?' De tweede vraag is: Wat betekent dat concreet? Waarbij 'concreet' het sleutelwoord is.
Abstracte begrippen blijven niet hangen. Abstracte begrippen vragen van de hersenen van je lezer om ze concreet in te vullen. Iedere keer als je een abstract woord gebruikt, moet je lezer nadenken. En dat is hard werken, vooral als je even tussendoor een blog probeert te lezen of als je laat 's avonds nog door een whitepaper bladert. Niet voor niets zei Steve Krug: 'Don't Make Me Think': iedere 'huh-ervaring' die een gebruiker of lezer heeft, laat de kans toenemen dat zo iemand er de brui aan geeft. Een lezer heeft, net als de gebruiker van een site of app, een taak.
Je snapt het idee. Als het maar concreet is. Zodat ik het geloof
Concrete details maken een verhaal geloofwaardig.
Wat je in je marketing vertelt moet waar zijn. En dat kan een probleem zijn.
Bedrijven kiezen voor vage, abstracte begrippen omdat ze dan geen keuzes hoeven te maken.